Palestinkini.info

Kalamullah

Monday 1 December 2008

Cruella de Vil

everytime we read the quran, sometimes we come across the word kufr(kufar) and the word cruel(zalim). are they the same? we seem to imagine in our head that zalim are like the terrorist, zionist, occupation in palestine, the bombing and killing in afghanistan, iraq, etc. only big stuffs that we see through our eyes is how "zalim" is imagined in our thought.

Al-Alamah Ibnu Khaldun menjelaskan makna zalim di dalam kitabnya Al-Muqqadimah:

Janganlah kamu menyangka zalim itu mengambil harta atau merampas milik tanpa alasan dan gantian yang wajar seperti diketahui umum, tetapi zalim itu bermakna lebih luas dari itu. Zalim itu ialah setiap orang yang mengambil milik orang lain atau merampas di dalam kerjanya, atau membuat permintaan yang tidak sebenar, atau mewajibkan kepada seseorang dalam perkara yang tidak diwajibkan oleh hukum syarak. Oleh itu mengambil cukai dengan cara yang tidak benar adalah zalim, bertindak mencari kesempatan daripadanya adalah zalim, menghalang hak orang lain adalah zalim. Kesemua akibat penyakit zalim yang berlaku menjadi bebanan negara ke arah membawa keruntuhan.

"Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang zalim."
Al Imran ayat 58

  • Sifat zalim yang dilakukan oleh seseorang tanpa sedar dalam tiga bentuk iaitu:
  1. Zalim pada Allah seperti syirik, menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah atau sebaliknya, melanggar batas ketentuan Allah, mengadakan kepalsuan kepada agama Allah dan sebagainya.
  2. Zalim pada diri sendiri seperti mengikut hawa nafsu, menolak kebenaran dan peringatan, engkar pada perintah Allah dan perbuatan-perbuatan yang akan menjerumuskan dirinya ke neraka.
  3. Zalim kepada orang lain seperti mengumpat dan merendahkan orang Islam, buruk sangka dan membuat fitnah dan semua perbuatan yang menyebabkan orang lain menerima kesusahan.

wat interest me the most is the zalim towards ourselves. when we read the quran, and the word zalim is there, try to remember, zalim towards ourselves. it gives a bigger meaning. (^_^)

1 comments:

yani_worldpeace said...

kengkadang kita tak terperasan benda-benda ni ada kita lakukan...subhanallah....thanks atas peringatan