Palestinkini.info

Kalamullah

Tuesday 21 October 2008

This is not HisStory but OurStory 1



history is not for him only , but it belongs to us, its no longer HisStory but OurStory. and we have to master it because we need to know Our Story. if you dont know who you are , how are u suppose to know wat u are? so, lets start off with..
Sejarah Tanah Arab
5 tujuan mengkaji sejarah hidup Rasulullah saw.

  1. memahami peribadi baginda melalui hidupnya & suasana hidupnya
  2. supaya manusia dapat meniru, mengikut suatu contoh yg unggul yg dpt dijadikan dasar hidup
  3. menolong manusia memahami isi kandungan al-Quran
  4. setiap muslim dpt mengumpul seberapa byk pengetahuan ttg islam yg sebenar
  5. membolehkan pendakwah mencontohi & mengajar mengikut sistem Rasulullah saw
Kenapa Allah pilih tanah arab?
kedudukannya antara kuasa2 besar. tamadun utama seperti Parsi dan Rom. Tetapi tanah arab tidak tercemar pemikirannya dengan mana2 falsafah atau kefahaman. Org Arab pada masa itu adalah jahil. Oleh itu hikmahnya, boleh dilihat bahawa Islam tidak berasal dari falsafah2 negara2 bertamadun seperti Parsi atau Rom kerana tanah arab tidak ade falsafah . Ianya tidak lain dan tidak bukan Islam itu dari-Nya.
Agama masyarakat org Arab sblm Islam.
Asalnya adalah agama dari nabi Ibrahim , tetapi lama kelamaan, terpesong. Orang tanah arab percaya kepada Allah, tetapi terpesong, lebih2 lagi apabila Amr bin Suhail membawa masuk berhala dari Syam ke Tanah Arab. Amr bin Suhail seorg yg dipandang mulia pada waktu itu, dan ketua qubilah khuzaah. Selain itu, terdapat juga agama yahudi bagi bani israel yang lari dari palestine ke tanah arab. dan ada juga christian dari Rom.
insyallah to be continued....

0 comments: